19.04.2024

Turistika>Značené trasy

Tokárne - sedlo Lysina

Značenie: Turistická značka

Trasa začína na rázcestí Tokárne a jej prvé dve tretiny vedú po zvážnici narušenej dopravnými mechanizmami a vodnou eróziou. Okolité svahy sú značne odlesnené, postupne míňame viaceré rúbane hlavne na pravej strane cesty. Dostávame sa až na rázcestie s ľavostrannou zvážnicou, ktora vedie po pravej strane prítoku potoka Tokáreň. (Tadiaľ v minulosti pokračovala zelená značka, v súčasnosti je možné ju použiť pre výstup na vrch Škaredé.) Od rázcestia pokračujeme ďalej zvážnicou premenenou (pravdepodobne po silných zrážkach zo začiatku júna 2006) na umelé riečne koryto až do miesta, kde ostro zatáča vpravo. Tu trasa opúšťa zvážnicu a vedie pozdĺž potoka po jeho pravej strane lesnou cestičkou krásnym a zachovalým jedľovo-bukovým lesom. Neskôr prechádzame cez potok a po vystúpaní strmšieho úseku sa dostávame vyššie nad koryto potoka. Po ceste vedúcej po pekných úsekoch pralesného charakteru jedľovo-bukovým lesom, vystúpame do smrečiny, ktorou sa po pár desiatkach metrov dostaneme do sedla Lysina. Táto trasa je vhodná predovšetkým pre pešiu turistiku.

Dolina potoka Tokáreň, sedlo Lysina, Veľká Javorina Vrchná časť doliny potoka Tokáreň so zvýraznenou jedľovo-bukovou štruktúrou lesa. Na hrebeni v ľavej časti fotografie sedlo Lysina, pod sedlom vidno úsek smrekového lesa, vpravo Veľká Javorina.