20.04.2024

Ďurková - Minčol
Turistika>Neznačené trasy

Potoky - chata pod Minčolom - Lazy - Minčol

Orientačne jednoduchá a rýchla výstupová trasa na najvyšší vrch pohoria Čergov. Z horného konca obce Potoky začíname bezprašnou cestou po žlto značenej trase. Míňame prameň po ľavej strane a zanedlho skladisko dreva po pravej strane (drevený plot na fotografii dnes už nestojí). Zhruba 300 m od skladiska dreva opúšťame žltú značku a odbočíme vľavo na vedľajšiu bezprašnú cestu.

V tomto mieste je štart každoročne organizovanej bežeckej súťaže "Na vrchol Minčola", ktorej trasu budeme z väčšej časti kopírovať. V mieste, kde asfaltová cesta končí, prechádzame Kalinovský potok a pokračujeme priamo cez skladisko dreva, v ktorom sa spája viacero lesných ciest. Tu treba venovať pozornosť orientácii, držíme sa vľavo, pokračujeme lesnou cestou, ktorá vedie popri potoku. Na tejto fotografii je to lesná cesta, ktorá vedie vľavo hore. Odtiaľ zhruba kilometer mierne stúpame údolím Kalinovského potoka severovýchodným smerom až ku skalke, kde cesta ostro zatáča vpravo. Po krátkom serpentínovom úseku prídeme k drevenému krížu.

Útulňa pod Minčolom - od roku 2008 uzamknutáMinčol - vrchol

Tu opustíme lesnú cestu a vydáme sa vpravo po strmšej lesnej cestičke, ktorá zakrátko odbočí vľavo, prechádzame potok dreveným mostíkom a strmým úsekom bukovým lesom vystúpame až k chate pod Minčolom. Táto niekedy slúžila ako verejnosti prístupná turistická útulňa. Od roku 2008 je však kvôli nezodpovednému správaniu niektorých návštevníkov uzavretá. Pri chate je prameň a miesto na oddych. Výstup ďalej pokračuje po zelenej turistickej značke strmým stúpaním na Lazy. Odtiaľ už miernejšie modrou značkou, krásnymi lúkami porastenými čučoriedkami a cesnakom hadím cez predvrchol s krížom až k vrcholu Minčola.