Hanigovský hrad
Drevený kostolík v Hervartove
Drevinové zloženie
Majdan - Priehyby
Podbaranie - sedlo Lysá
Majdan - sedlo Čergov
Tokárne - sedlo Lysina
Kamenica - sedlo Ždiare
Ďurková - Minčol
Z histórie>Všeobecne 

Regestár pohoria Čergov

   
 Prejsť na vyhľadávanie v regestári
 
30.12.1647 Gárdonyi, 1909, s.67, listina: 393HU
 
3
Rod: Péchy


30. decembra 1647. Péchy-Uyfalu [Pečovská Nová Ves]. Listina členov rodiny Péchy, podľa ktorej prijali rozhodnutia, týkajúce sa využitia rodinných lesov a vôd, ako aj ohľadne spôsobu života ich poddaných.
Originál, na papieri, s 9 pečaťami.
Preklad: Kveta Markušová, 2017  

Ďalšie odkazujúce zdroje na tento prameň:

 
 
30.12.1647 MOL, listina: P 536 Box 2HU1

č.1.
Roku pána 1647 30. decembra sme my, bratia z rodu Péchy, spravili toto nariadenie, pretože cítime veľa neporiadku a problémov v rámci tejto dediny.
Po prvé: Keďže uvedené skutočnosti nie sú len v záujme nebohého v Bohu, ale aj len v našom a aj v národnom záujme. Pavol Péchy a vdova po nebohom Jánovi Péchy, v tomto čase pani Sára Berzewiczy, 13. decembra v roku 1639 sme sa poradili a toto rozhodnutie, ktoré sme urobili, viedlo k vzájomnej dohode, ktorá sa týkala časti Hrabušanka, čo sa týka samotných zemských pánov platí predvolanie podľa zákona č.100 výnimkou nie sú ani krčmy, pre ktoré platí vyvarovať sa porušenia nariadenia pod hrozbou trestu zákona č. 12 (Pozn.: Zločincov súdili podľa platných uhorských zákonov a tiež rakúskeho trestného poriadku, ktorý zaviedol Ferdinand III. V 40. rokoch 17. storočia v rakúskych krajinách a neskôr ho prebralo aj uhorské právo. V zákonníku boli odporúčania, ako by sa mali zločiny trestať, no aj tak bolo rozhodovanie často subjektívne a nie automatické.), podľa ktorého by nemala byť zadarmo pre ľudí akékoľvek zaobstaranie jatočného mäsa a úrody v celej krajine okrem Jakubovian (skôr ale Jakubova voľa?), zabíjačka (pretože tam nie je bravčové mäso), ale závisí to od zemských pánov a od vlastných potrieb dediny, ktorá si to vyžaduje, ale takto alebo tajne alebo samozrejme by predal a vyhýbal sa tomu, kto by sa tomuto vzoprel vyžadujeme navyše dohodnúť pokutu sto zlatých, tak ako je presne napísané a určené bez výnimky, tak ako aj určia zemskí pani a dúfajúc, že si tak uvedomia toto nariadenie a dohodnuté obmedzenia , ktoré sú vydané našou kanceláriou pod hrozbou pokuty len zjednodušujú domáce dovolanie, a preto bez milosrdenstva sa ustanovuje takáto pokuta sto zlatých pre miestne časti, z ktorých 3/4 sa má odovzdať svätému kostolu, súčasne spolu s prísahou služby. Podobne toto určujeme aj krčmárom, ak si zvolia cestu ísť proti tomuto nariadeniu, aby im podobne bola naložená pokuta trinásť zlatých, ktorú musia vyplatiť rovnakým spôsobom. Konané a vytvorené aj v mene a na mieste môjho brata podľa rodného príkladu a ako vstúpenca svätého kostola, pre potrebu nasledovníka predpísaného poctou.
2. Ak sú tu ľudia okolo nás a našich krčiem alebo niekto z cudzej dediny by mal úmysel byť opitý, vtedy v porovnaní s pravdou, musia bratia urobiť poriadok a potrestať ich, takže konečná suma je jeden zlatý na mieste a toľko koľko je v tomto prípade potrebné má poslúžiť však náš menovaný sluha

č.2
účtovať poplatok jeden zlatý. Okrem toho, ak niekto niekam cestoval, je to bez ujmy ak nepije, ale ak pijú tak, že sú opití, zostane tak ako je napísane na vrchu, ak chce niekto vo svojej chorobe piť v obci Hrabušanku, mal by byť rozumný od smädu, ale ak niekto bol by opitý, mohol by zostať na vymáhaní pokuty. Prikázali sme preto, aby ich potrestal Andrej Péchy, ktorému dáme plnú moc, aby sme boli spravodliví pre nás všetkých, a tak uskutočnili spomínanú spravodlivosť a ustanoviť tak poriadok a chceme si vziať nejaký prísľub v ramci zlatých, a tak nikomu nemôžu vziať dobytok, mali by ste byť slobodní a nemali by ste nepoložiť zlatý, z ktorého by sa 3/4 mala dať a prispôsobiť potrebám kostola . A ak sa jeden z jeho mužov postaví proti a nedovolí im, aby to vykonali zemskí páni, patrí tato úloha rozhodnúť v tejto veci do rúk už nami spomínaného človeka Andreja Péchy, takto Andrej Péchy bude od neho pýtať dvojnásobok.
3. Čo sa týka lesa ubezpečili sme sa, že všetky druhy zákazov majú byt ustanovené pod trestom zákona č. 12. Len čo sa porušia a zemskí páni by našli niekoho v jeho zakázanom lese, nech je chytený a nevydaný skôr ako zaplatí dvanásť zlatých, ako je ustanovené, a ak to nestojí za zmienku len na základe prevedenia tohto zemského pána až dvanásť zlatých je stanovená pokuta ak ide o drevo z lesa na obchodne účely, a ak by to sudcovia obce nemohli alebo nechceli urobiť, tak zemsky pán musí z tohto lesa odsúdeného vziať pred uvedeného sudcu, aby bol schopný uveriť v služobnú kanceláriu pod prísahou a dvanásť zlatých zaplatiť, keďže bol v lese, kde nebol vítaný, sú to zlodeji, ktorí kradnú dubové drevo a ak sú usvedčení, táto pokuta sa zdvojnásobí zdá, ak sa niečo neobjaví musí v tomto prípade vyplatiť túto dvojitú pokutu v hodnote dvadsaťštyri zlatých, okrem predpísanej metódy: ak to tak prekladá v opačnom prípade ma zaplatiť iba 12 zlatých.

č.3
4: V lesoch veľkého hradu? (možno ide o váš hrad) je vynášanie desiatich, barónskych stromov, lesov a revírov zakázané loviť a odniesť si bažanta príslušníkom zo sedliackeho ľudu zakázané pod trestom zákonu č. 1. tak často ako je nevyhnutné , či už to niekto využije na obchod a posúva tak uvedené ďalej, bude vybraná pokuta pričom, 3/4 ako časť je len pre potrebu kostola, aj v tomto prípade sa však môže stáť výnimka a tou je, že ak niekto potrebuje strom na stavbu úprimne, ak sa bude snažiť tento strom predať za peniaze, vezme si za svoju ostražitosť a svoju vynaliezavosť dvanásť zlatých, v opačnom prípade spomínanú časť prevezme Andrej Péchy pre nevyhnutnosť kostola.
5. Z rybárskych vôd sme predviedli, že vody, kde sa nachádzajú pstruhy sú vzácne, preto tieto menované vody so vzácnymi rybami sú pre jednoduchý ľud zakázané ako je dane pod hrozbou trestu v rámci zákona č.1., ako majetok pána Gašpara Péchy, a jeho potomkom, ak ide o krádež práve túto vybranú pokutu, teda jeho 3/4 zoberie pre potreby kostola. Pokiaľ by išlo o povolenie od spomínaného pána, v tomto prípade nemôžeme nič povedať, ale v noci to môže byť tak dlho, ako to len pôjde, ale ak ide o lov rýb a ak je lovenie rýb bez najímania, zvyšných dvanásť forintov u pána zostane, a určené tak ako bolo ustanovene hore uvedeným spôsobom, ak je potrebné a nastala nejaká nepríjemnosť alebo prekážka, alebo krst alebo pohreb, alebo ak je potrebná podobná skutočnosť, opäť platí, že keby nastali pochybnosti hlavne čo sa týka rybárčenia hlavne od sviatku svätého Michala (29.9), kedy sa nemajú chytať pstruhy kvôli ich rozširovaniu, aj v tomto prípade ide o svedkov pri opätovnom vypočúvaní by musel dotyčný zaplatiť dvojnásobok Gašparovi Péchy podľa uvedeného zákona.

č.4
Každý rok sa snažíme o väčšie množstvo rýb v uvedenej oblasti, ktoré sú chránené zákonom a sú určené na predaj v meste alebo niekde v cudzine bez prítomnosti týchto zemských pánov by ale nesplnili svoju úlohu, takže podľa zákona č.2. nech spomínaný Gašpar Péchy už hore napísaným a spomínaným spôsobom môže vziať do svojich rúk spravodlivosť a na základe toho, môže bez obáv vykonať spravodlivosť.
6. Pretože to bola veľmi voľná starostlivosť o kostol, postarali sme sa o to, aby ju náš starší brat obstaral, ak by sa nedalo, tak tuto úlohu prijíma mladší brat a vo všetkých ohľadoch rozumie uvedeným skutočnostiam, vynakladá usilovnú starostlivosť o orbu a opateru kostola, o sejbu, o prikrytie sena z lúk a o svojho pána podľa všetkých bežných potrieb kostola.
7. Pretože sú tak veľmi opití a bezbožní, takto sa stavajú nad Boha, musia byt takto ochránení pred sebou samými, presne takým spôsobom ako sme uviedli, takže v takej miere ako je uvedené a samozrejme nevyhnutné, sa majú ustanovené nariadenia v tejto dedine rešpektovať. Ak by sa predsa len stalo, že by sa tu objavili sudcovia z dediny, ktorí by sa obohacovali a nechceli pridať na potrebu kostola a nehľadeli by tak na potreby kostola, tento uvedený zámer sudcov by tak zanedbával svoju úlohu, bol by som v tomto prípade nerád, preto aj v tomto prípade ak ide o potreby kostola tie sú prvoradé a aj v tomto prípade sa o uskutočnenie nášho rozhodnutia rozhoduje náš ctený brat.
8. Pretože ako predpovedám miestny farár bude riešiť takto veľa sporov a taktiež veľa sporov často sa im nijako nepáči, všetko sa v tomto prípade získava podľa poradia.

č.5
Inými slovami, podľa toho, ktorí pijú a slúžia cirkvi, sú hodní usilovnosti a slúžia chovancom a pánom v prípade potreby, ak sudcovia nebudú konať, môže tak učiniť môj starší brat , aby ich potrestal ako uzná na vhodné.
9. Dali sme jasne najavo, že nikto z dedinských krčmárov nie je verejný, nikto nebude predávať víno, ani prasa, ani nič, ani víno, ani nápoj nijakého druhu pod hrozbou trestu. Ak môj starší brat vidí, že uvedené skutočnosti pretrvávajú bez rozdielu toho, kto hreší, okrem toho, že časť ide pre potreby kostola, ak chce človek na ceste prespať alebo piť, mal by mu byť daný, ale nie pretože ak sa má dať napiť, človek môže zostať tak ako je potrebne a nevyhnutne, a ak sa hnusí neuložiť túto pokutu, potom sa rozhodne počas celého riešenia v príručnej listine, pili, ak sa tiež zanedbávajú sú určené skutočnosti, v tomto prípade môžete nechať osem forintov, v opačnom prípade sa môže môj brat obrátiť na kostol. Ak ide o krčmára, ktorý by mal v hostinci cudzinca, ktorý si doniesol so sebou prasa a víno v tomto prípade sa ho to netýka a v tomto prípade dávame vám slobodu. Prenajímateľ by nemal mať dovolené jesť cudzie ošípané, takže dedina by to nemala v osobe krčmára povoliť. A on sám by nemal dať piť, pretože nočné opilstvo v našich dedinách páchajú veľkí zlodeji a s tým sú spojene smilstvá a veľa zverstiev, takže sme skončili s rozhodnutím,

č.6
že nikto z krčmárov nesmie po deviatej hodine dát nikomu piť, inak dostane uvedená krčma pokutu pod trestom podla zákona č.12. O tejto hodine sa zvon v kostole zakrýva, hlavne tu v Novej Vsi by sa nikto neopovážil toto nariadenie porušiť pod trestom pokuty č.4 všetko je okrem toho v rukách pána, ktorý zabezpečuje už vyberanie pokuty a posúdenie uvedeného skutku a nakoniec je vec vrátiť sa okamžite domov. Spomínaný poriadok dediny cituje uznaný vykonávateľ starší brat alebo tým, že sa vyžaduje, aby jeho pán bol sluhom našej veci alebo, ak by sa niekto postavil proti tomuto rozkazu, ma vybrať pokutu 4 forinty počas tretieho dňa s príručkou pre staršieho brata a ak by sa podla brata previnil, mohol by to potrestať domácky, urobil by v oboch prípadoch ako je prekladané ako potreba pre kostol, a kto sa protiví tomuto rozhodnutiu, môže to urobiť, ale s následkami. Urobili sme tak na ochranu hodnôt obyvateľov práve o deviatej, aby sa hneď dostali z krčmy domov a nedošlo k incidentom a verejnej hanbe. Krčma alebo jej krčmár by tak nemal s tým nič spoločné, mohol by byť slobodne zbavený všetkého, keby ale nie je tam nikto, kto by tam mohol byť opatrný, iba niekto, kto je krčmárom alebo po celej dedine keďže nemá nič spoločné so správou a udržiavaním , môže teda urobiť naprotiveň a zaplatiť nakoniec štyri forinty, ktoré by vybral nás starší brat ako legitímny vykonávateľ a uložil tak časť pre potreby cirkvi, a ktokoľvek by odporoval dať kostolu, môže mu byt vykonaná náprava na základe predpísaného nariadenia . Takže ako je zrozumiteľné keď sa zazvoní ma sa prestať piť v jeho dome po zvonení, skutočnosť, že by sa tam zdržovali, môže im byt určené, aby zaplatili dvanásť forintov, opäť je vykonávateľom môj starší brat, majiteľ je vinný, vezmite ho iba so sudcami dediny a nenechajte ho odísť, pretože ak dvanásť forintov nepoloží tak často ako je potrebné je tak udelený pôžitok alebo skutok, a ak je taký neoblomný, môže mu náš brat uložiť dvojnásobnú pokutu, pretože nechcel ísť domov.

č.7
Po tom, čo sedel dotyčný v opitosti, pil stále aj po zvonení, ak je postavený proti mne, môže podobne náš starší brat uložiť pokutu dvanásť forintov dvakrát, aby ich napravil. Ale ak potrebujú, môžu urobiť tak mimochodom, ak vypijú z cudzieho miesta, mali by byť schopní prísť domov v určenom čase čo je pri moci, nezostáva v platnosti, ak zemskí páni by nenašli žiaden zakázané mäso, tak by malo byť dovolené jest a piť z cudzieho miesta, ale tak tu nie je žiadny dôvod na pokutu podla č. 12.
10. Medzi našimi ľuďmi sme podali žalobu, že nikto pred časom sa plánu našej dediny sa nestalo pod pokutou pod číslom 12. Je tu dedinský sudca, pred ktorým má byť zákon, bez milosrdenstva odpustenia v dedine, v ktorej je určená tretia časť pokuty, a je aj štvrtá časť, ktorá bude zadaná a nikto z hospodárov neutrpí stratu cti svojich synov, ale ktokoľvek slúži dedine, tiež žije podľa zákona, bude obdarení a na druhej strane komu sa nepáči zákon dediny, môže dedinu opustiť.
11. Urobili sme to kvôli záhradám, pretože tu v Novej vsi je to väčšinou nefunkčný stav alebo že hlavne pozdĺž záhrady každého farmára dobre pod hrozbou pokuty č.12, čo zverejňujeme, ovplyvňuje to prenajímateľa, aby ho záhrad koval, aby v ňom neboli diery, stagnácia ani nemalo by na nej byť plevu, okrem plodín, ktoré bývali a zostávajú na svojom mieste, ale aby nebol dobytok stratený na lúkach môžeme tiež uložiť pokutu v osobe nášho staršieho brata, ktorý uvedene vyberá bez milosrdenstva, a tak sa starostlivo stará o majetok dediny a každý rok na východe dediny sa takto vyhne tomu, aby nebola záhrada špinavá, budú označení našim starším bratom a ten, kto hreší proti tomu, bude slúžiť pre potrebu kostola .

č.8
12. Pretože medzi žatvami a lúkami, s koňmi, s vôľami a s jeho prvou časťou aby sme dobytku veľmi ublížili, takže sme sa uistili, že to pre nikoho nie je zákonné medzi sejbou a zakázanými lúkami sa nesmie šliapať dobytok ani od zemského pána, ani od sedliaka, pod2a hrozby trestu pod č.1 v ramci sudcov oblasti, ktorí sa starajú, najmä v časti kostola a nech hore popísané tresty sa vykonajú, kto je tam zhromaždený len alebo vskutku, a otočia to, kam chcú, ale nikto z láskavosti. Dobytok gazdov, ak sa tam nájde, je sluhom zachovalé, nech dokončia ako je napísané vyššie, a ak tam nie je, len a vskutku , takže pán služobníka je o ňom právom spravodlivý na forinty, za čo je svätá cirkev pokutovaná ako sluha, viem, že zatiaľ, čo kozy spôsobujú veľké škody v lesoch aj v ovocných sadoch zvykli robiť, takže ste s tým skončili, najmä tu na dedine roľníkom by nemalo byť dovolené chovať kozy pod ustanovením nášho brata, ak by kozu nedal, môžete to urobiť slobodne musí to byť vedené starším bratom a musí byť zaplatená cena kostolu.
13. Zatiaľ, čo v Pradke? boli zvyknutí na ťažkosti, ktoré sa stali, takže ste sa ubezpečili, že nikto z nich nedáva ubytovanie a ak si ponecháva úžitok vo svojom domove bude odsúdený pod trestom č. 12 a dievča by malo byť predvolané na súd pod číslom 1. Smerom na miesto, ak by niekto zistil a je si istý, že by priniesli viac k uvedeným veciam tak dostanú jeden forint pre všetkých tak ako je potrebné a nevyhnutné a pre hospodárov ide o pokutu 12 zlatých bez milosrdenstva, legitímnym vykonávateľom je nás starší brat, aby dotyčný zaplatil pokutu za potrebu kostola, kdeže, ak v našej dedine je niečo nečisté, neposlušné alebo kurva? (Pozn. kurva: to je zvyčajne meno dedinských žien, ktoré praktizujú viac-menej inštitucionalizovanú prostitúciu. Potom v každej dedine žila osamelá žena (vdova, ktorej manžel bol dlho preč, napr. kvôli vojenskej službe), ktorá zvyčajne prijímala dedinských mládencov, ženatých mužov, často vlastníkov pôdy. Spravidla to nebol jediný zdroj obživy. V krčmách miest s trhovým právom, ako aj na hraniciach obcí, tzv. v krčmách, bolo bežné, že slúžka alebo dievčatá najaté špeciálne na tento účel pôsobili ako kurvy. Krčmové dievky boli väčšinou ženy so zlým osudom; často vystupovali ako žobráčky. - Lajos Kiss: Život chudobnej ženy (Bp., 1941) Takže by som z toho spravil rozruch, bol by naštvaný, rád by som, alebo ak by tak vyslal sluhov, aby sa všetky veci v dedine ustanovili pre spravodlivosť dedinského sudcu na základe usilovnosti, starostlivosti a útechy, ktorí sa snažia o očistenie tejto dediny a ich obyvateľov, aby vykonal ľútosť nad hriechmi a ustanovil spravodlivosť. Boli tak zodpovední za porušenie zákona a potrestaní do dvoch týždňov.
14. Zatiaľ čo vo všetkých krajinách po celom území je zvykom zákaz kosenia luk, môžete sa ubezpečiť, že sme to urobili aj tu, aj na holom poli. 3/4 časť a na kopcoch, na svätého Juraja na lúkach boli zákazy, takže všetko seno z lúk malo byt uskladnené doma, potom by mohli poslať na ďalšie pastviny, ako obyčajne boli zvyknutí chodiť po horách chudobní, aby boli zachránení, ako to bolo aj u našich otcov podľa starých zvykov a nech sa tým nikto z nás neurazí pokiaľ, aby jeho ovce z hôr boli presunuté, pokiaľ nebude robiť žiadne práce v teréne ako to berú na vedomie všetci, ktorí sú tu. 3 – čast bola opustená Puszta (Pozn.: Pusztasalgó . Uzovsky Šalgov?).

č.9
tu bola zmienená tretina a chudobní ľudia toto museli rešpektovať pod trestom zákona č. 12, ktorá sa počítala na 12 zlatých toto by mal používať môj starší brat iba zverejňujeme túto popravu proti trestnému činu v chorej podobe, na ktorú má táto legenda oprávnenie on bude chovať ovce odkiaľkoľvek a dovtedy nevyjde, dovtedy prepísaná suma nebude vložená tými, ktorí proti nej zakročia po všetkom. A ak je starší brat proti tomu, môže to urobiť predsa len bratia sú v tomto pripade mocní, aby si kúpili podobne ako je písané vyššie, aby vyplatili pokutu a obrátil som sa tak potrebe kostola,veril som, že ak si to niekto zo zemepánov vezme za svätého Juraja v horách by to neublížilo, tak to nech zváži náš starší brat na dvanásť zlatých vyššie napísaným spôsobom. Pokiaľ ide o dedinu Hanigovce, povedali sme, že od oného dňa svätého Juraja (24.4) by sa malo samotné pole skosiť do dňa svätého Gala (16.október), aby nebolo na danom poli oviec, koní a prasiat alebo dobytku akéhokoľvek druhu, ak by to bolo inak hrozí predvolanie na súd podla zákona č.6. Takže ak by sa tieto skutočnosti nie len že dokázali, takže je to v tomto prípade nás starší brat len samotnú kosbu alebo jej neoprávnene, môže sa pri okolnostiach znížiť pokuta na sumu šesť zlatých tak ako je možné a nevyhnutne,pričom stále rovnaká časť je venovaná pre potrebu kostola Nová Ves.
15. keďže tento rok zostala Nová Ves, teda jeho obyvatelia ako stádo bez pastiera, teda farníci bez farára, takže dbali sme na to, aby sa sudcovia obce každý rok usilovne starali a znášali tuto potrebu, aby mala dedina dostatok farárov, ak by však nastal problém, poprosil som, aby mal náš starší brat moc pridať dvanásť zlatých, okrem iného pre potreby kostola, a taktiež ako je zvykom, že dedinčania by mali možnosť dobytok na cirkevne pastviny, obyvatelia ho tak zveľaďujú, a tak sú dedinskému farárovi vyplácané peniaze, v porovnaní s inými, ktorí by toto pre dedinčanov dedinského farára nedovolili, takže sme na základe tohto urobili nasledovne, že ak niekto z prenajímateľov nedovolí jeho farárovi chovať dobytok dedinčanov a rovnako ide aj o plat pastiera ak sa odváži postaviť proti tomuto zákazu, tak pán, ktorý slúži ako prostredník vypýta jeden zlatý z jeho majetku a ak niekto by si ohľadom dobytku vymyslel, aby ublížil farárovi alebo dedinčanom nezostane to bez trestu, vinník bude nájdený a potrestaný.

č.10
16. Pretože niekedy ľudia v dedine hádajú a bijú či už ide o krčmu alebo o iné miesto, až tak, že aj ľudia pri bitke krvácajú, tak sme sa starali o to, že ak niekto niekoho zbije a niekto krváca, môže to ak by sa vec neprešetrila hneď, môže sa tak urobiť u povereného pána na základe výpovede poškodeného, či už išlo o pohodlnosť alebo si nepamätal o koho išlo. V každom prípade ide aj o iné okolnosti (podľa toho či do tohto nevstúpila prílišná povaha) tak či tak sa v prvom rade snaží poverený pán o zmier na základe priateľskej kompenzácie ak k tomu prislúchajú násilné pocity, môžu do tohto sporu vstúpiť sudcovia z dediny na základe príslušných zákonov a dialo by o pokutu, ktorá by sa v tomto prípade zdvojnásobila. Všetko sa však musí nahlásiť do dvoch týždňov, v opačnom prípade sa nemôže dovolávať spravodlivosti, jedine u vyššieho sudu a musel by sa odvolať, čo sa týka pokuty vyberá sa rovnakým spôsobom ako je písané vyššie. Aj na základe týchto udalosti chcem, aby na toto spoločnosť nezabúdala a nebola ľahkomyseľná, ale sa snažila podobným stretom vyvarovať a tak rozumne riešiť podobne situácie, môžete urobiť spôsobom ako je hore napísané, ak by ste si ublížili. V inom prípade treba vziať na vedomie aj tu skutočnosť, ak tu niekto nemá bydlisko a žije v inej dedine alebo meste, musí si vybrať aj náš starší brat ako bude riešiť takúto situáciu, môže to urobiť, ak by to podľa bratov bolo potrebne riešiť vzniknutý spor aj s inou dedinou. Stane sa prípad , môžete to urobiť komukoľvek, váš muž to vyjadri doručením listu ako žiadosť , ktorá patrí do dožadovanie sudu a zapadá do troch predchádzajúcich zákonov ako to urobiť, ale je lepšie nepriať si v tomto prípade dožadovanie súdu , ale od začiatku si stanoviť okamžite ako obvykle na porovnanie a na to, aby existoval zákon, ak je to v záujme otcových synov von Betogh Heghe a chcú sa nim ďalej zaoberať alebo ide o vody rybníkov alebo v nejakej inej oblasti a s určitými prekážkami. Potom nemohlo prísť k danej veci a ako služobník nemohol zrušiť zákon, mohol sa na nás obrátiť s dôverou na množstvo noriem . Pokiaľ ide o prácu roľníka alebo inú prácu, nie je potrebné nič iné ako riadiť sa podľa predpísaného režimu patriaceho na začiatok sudcovi dediny , čo sa porovnáva a uskutočni podľa nariadenia . A ak nám slúžia bratia, ktorých pokoj nie je z človeka nájdený pri smrti alebo krádeži alebo pri priestupkoch s nimi súvisiacich, aby daný človek, ktorý zomrel alebo bol potrestaný nie je to zaslúžené, takže požiadavka nie je žiadúca, pretože daná vec nepotrebuje ochranu, ale je nadarmo. Zločinec musí byť chytený a keď je tento človek pod zámkom , musí sa bezodkladne vyžadovať od pána slúžneho , od ktorého sa vyvíja dodržiavanie zákonu , a keď pánovi predložím , čo je v tom, ostatné skutočnosti môže urobiť náš starší brat , aby pochopili a taktiež nech vidia, že porušili zákon a že bude nastolená spravodlivosť . Sú čisto proti tým, ktorí by slúžili v tejto dedine .

17.Pretože my, ako vlastníci aj v osobe brata – otcovho syna Juraja Péčiho k nášmu majetku, smer vedenia dobytku je podľa kráľovského práva jeho výsosti ako v prospech najmä nášho brata a v budúcnosti po vzdialenosti , kto z nás bude robiť ako starší brat , tak dáme jeho výsosti silu argumentu , že sudca v našej dedine by bol neposlušný a neprijal by ich slovo v bežnom poriadku a v zákone a nebude robiť to, čo prinášajú obyčajné príkazy jeho výsosti je lepšie, všetko podľa tejto zmluvy je nariadenie v našej údržbe, ako je to aj v iných bežných situáciách by tak nemali obsahovať prípady , že by nebolo určené ako byť potrestaný a akým spôsobom. Hlavne, ak je do toho zapletený roľník alebo sluha- slúžny alebo iní ľudia iného spoločenstva

č.11
roľník bol vzatý pred sudcu a zatknutý a podľa jeho spravodlivosti musí zaplatiť súčasne štyri mince a keby sa tak nestalo ako obvykle, alebo by nechcel na toto pristúpiť môžeme zabezpečiť poškodenému dať moc nášmu staršiemu bratovi , aby vyžadoval, aby ako náš brat vyšiel z veci spravodlivo , na základe porovnania pravdy náš starší brat ľahkomyseľný a nedbanlivý súd odhalí a vydá tak rozhodnutie ,aby ho zatiaľ nevydali , kým nezloží štyri zlaté , co nás starší brat venuje na potreby kostola a dediny , ak by sa zistilo , že sa správajú organy ľahkomyseľne k židovskej obci a s neúctou k židom môže urobiť potrebnú vec náš starší brat a požadovať od zemského pána , aby tohto bezbožného upozornil , pokarhal ho v zákone, ktorý musí rešpektovať, ako sám vyhlasuje náš brat starší rozhodnutie je na tých ľuďoch, ako urobia zákon, a to je vlastne aj ta skutočnosť , že poškodený bude odsúdený v súlade s jeho právnymi predpismi a jeho zákonmi , s výnimkou neposlušnosti a zostávame na dvoch zlatých pre nepoctivé slová, náš starší brat ich venuje podľa potreby cirkvi ak som si myslel, že ak sila brata ochromí kanceláriu venuje tak potreby farnosti, školy, na stavbu mostov a iné bežné potreby v obci, ak sudca by bol neverný alebo by z toho bola nedbanlivosť, mohol by na základe týchto hriechov náš starší brat nariadiť , aby ho nevydávali, kým nezloží pokutu dva zlate . Ak by sa jednalo aj o roľníka a v takejto obyčajnej veci by bol neposlušný a neprijal by tuto výzvu ako požaduje sudca , aby zemsky pan napravil bezbožníka , aby muža odovzdal sudcovi , v tomto prípade by ho nemal prepustiť zo zajatia, kým neodovzdá dva zlate. Ak by nastala situácia , že by ho nechcel zemsky pan pustiť a nechcel toho neposlušného muža dať sudcovi , môže náš starší brat zo svojej moci poslať do jeho domu človeka , aby pan dotyčného vydal a potom ho neprepustil , kým nezaplatí dvojnásobnú pokutu , brat ako je zvykom venuje väčší obnos pre potreby kostola. A ak sa dokážeme udržať všetky tieto sadzby a pevne uvedieme rovnováhu medzi našou úctou a spravodlivosťou , predovšetkým ak niekto z nás tieto nariadenia tak dobre ako je to v týchto častiach uznesenia a ak by sa niekto nechcel tomuto podmaniť, takže ďalší bratia by podobne museli zasahovať , pretože by slúžnovská kancelária musela s prísahou veriť a na základe pokuty sto uhorských zlatých tak nech exekútor vezme z nich , ktorý by sa nechcel podriadiť tomuto príkazu, a ak by vznikli nejaké špekulácie, ktoré by sa tykali jednotlivých bodov, ktoré sú hore uvedene , z ktorých jednotlivé časti sú pod prísahou už známeho slúžneho . Ktorý bude v tomto smere určite našim spojencom a potvrdí tým, že píšeme vlastnoručne a chceme to potvrdiť aj našimi pečaťami, ktoré sú ako obyčajne vtlačené do tohto dokumentu.

Vykonané a vydané v Pečovskej Novej Vsi, roku a dňa ako je uvedene vyššie.

č.12
Juraj Peči, Pavol Seči
Gašpar Peči starší
jeho vznešenosť a spolu s tým aj svetlo od Boha .A.F.A(rodinný zakladateľ?)podpis
František Peči, Adam Peči, Gabriel Peči
Žigmund Peči, Gašpar Peči, Ľudovít Pechy
Ondrej Peči
Tvárou v tvár mne Gašparovi Ternyei (Lipolt -Lipovnicky )
slúžny Šarišskej župy s ďalšími podpis
Tvárou v tvár mne Tadeášovi Brescevic podpis
Tvárou v tvár mne Jánovi Zomboj podpis
Tvárou v tvár mne Jánovi Berzeviczy de Brezovice podpis
Tvárou v tvár mne súdnemu Michalovi Balpataky podpis


Podpísaní: Juraj Péchy, Pavol Geczy, Gašpar Péchy senior, František Péchy, Adam Péchy, Gabriel Péchy, Žigmund Péchy, Gašpar Péchy, Ľudovít Péchy, Andrej Péchy.
Preklad: Anonymous Translator, 2021  Zobraziť originálny text...


 

  1. Gárdonyi, A.: A Péchujfalusi Péchy-család levéltári lajstroma. Lampel, Budapest, 1909
    Gárdonyi, A.: A Péchujfalusi Péchy-család levéltári lajstroma. Lampel, Budapest, 1909
  2. Magyar Országos levéltár (MOL). Budapešť
    Magyar Országos levéltár (MOL). Budapešť
 
Prečítané: 554418x, publikované: 21.9.2019, posledná aktualizácia: 30.1.2021
Čergov na Facebooku
facebook
Vyhľadaj
Tipy
Naposledy pridané
Buk pri Hertníku
Náhodná fotografia
Aktuálny záber - Lysá
webCam
Podporujeme
Kúp si svoj strom
RSS